Pagina's

21 nov 2013

Moestuin 2013 - terugblik

Allereerst moet ik toch echt even noemen dat we een prachtige moes-zit-relaxtuin hebben! Ik had dan ook hele plannen voor onze moestuin van 10m2 (het gedeelte achterin de tuin)! Al in de winter maakte ik een indeling voor de moestuin waarin ik rekening hield met vriend/vijandgewassen en wisselteelt...Wel meer dan 20 verschillende dingen wilde ik zaaien, planten en hopelijk oogsten...
 
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog weinig verstand heb van tuinieren... Door schade en schande wordt men wijs, toch? Dit jaar heb ik heel wat geleerd...
 
Allereerst is de moestuinoogst lang niet zo groot als ik had verwacht. De boontjes kwamen niet op, de gezaaide paprika- en peperplantjes deden het niet, ik zaaide de snijbiet zo dicht op elkaar dat het een oerwoud werd, de gezaaide courgette kwam niet op, ga zo maar door...
 
Daar kwam nog eens bij dat ik zwanger was van ons kleine meisje. Vanaf half augustus heb ik eigenlijk niets meer gedaan aan de tuin! Gelukkig was de kraamverzorgster zo lief om de rijpe aardbeien, frambozen en bramen te gebruiken voor in de fruithapjes die ze klaarmaakte. 's Middags kreeg ik bij de lunch wel eens een paar plakjes komkommer of een tomaatje uit eigen tuin. Maar helaas verpieterde er ook een groot deel van de oogst...
 
Onderstaande lijst is dus verre van compleet! Na half augustus heb ik niets meer bijgehouden en juist toen werden de tomaten pas rijp, etc.
 
* 7 kroppen sla
* 300 gram spinazie
* 640 gram snijbiet
* diverse kruiden: bieslook, peterselie, snijselderie, munt, maggiplant
* 856 gram aardbeien
* 120 gram gele frambozen
* 99 gram roze frambozen
* 3 koolrabi
* 2490 gram aardappelen
* 51 gram zwarte bessen
* 66 gram aalbessen
* 41 bramen
* 1023 gram cherrytomaatjes
* 776 gram rode bieten
* 3 komkommers
* 1,66 kilo gele tomaten
* 1,049 kg pomodori tomaten
* ruim een kilo schoongemaakte bleekselderij
 
Inmiddels is ons kleine meisje een groot grietje van ruim 9 weken én de moestuin is leeg... Afgelopen dinsdag heb ik alle restanten er uit getrokken en het meeste ervan verdween in de kliko. Heel veel dingen hadden al een tik gehad van de eerste kou (o.a. snijbiet, basilicum). Gelukkig heb ik ook nog wat kunnen redden: maggiplant, peterselie en een paar frambozen...
 
 Boven: Peterselie uit eigen tuin Onder: Maggiplant, ook uit eigen tuin
 
Volgend jaar gaan we weer vol goede moed zaaien, planten en hopelijk oogsten. Ik wil het dan wel wat simpeler houden: minder soorten, meer van elk soort wat ik hoop te planten. In ieder geval krijgen aardappels, bietjes, koolrabi en tomaten een plekje in de tuin...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten