Pagina's

5 nov. 2012

Uitdaging November: minderen met suiker...

Suiker... het wordt wel eens 'gif' genoemd: het is slecht voor je tanden, je wordt er dik van...

Volgens de site www.gezondheidonline.be, krijgen we gemiddeld 40 kilo suiker per jaar binnen. Toen ik dat las dacht ik: allemensen, wat veel! Véértig pakken suiker! Aan de andere kant kan ik me heel goed voorstellen dat ik per jaar 40 kilo suiker naar binnen werk. Als ik gestresst ben, pak ik het liefst een zak snoep. Als ik trek heb, pak ik het liefst een paar snoepjes. Als ik in de auto zit op weg naar huis, pak ik graag een snoepje. Als ik me verveel, vind ik het heerlijk om een snoepje te nemen...
 Wat doet suiker eigenlijk met je lichaam?
Op internet is vreselijk veel informatie te vinden over de 'bijwerkingen' van suiker. Zo zou suiker kunnen leiden tot hyperactiviteit, depressie en lager concentratievermogen. Daarnaast wordt beweerd dat suiker slecht is voor de nieren, de lever, het hart en dat het haarvaten aantast. Ook kan hoge suikerinname op lange termijn zorgen voor vermoeidheid, hevige schommelingen in de hormoonhuishouding, etcetera.

Nu ben ik wel zo realistisch dat ik niet precies weet waar suiker wel en waar suiker niet goed voor is. Er is zoveel troep te vinden op internet! Wel denk ik dat we kunnen concluderen dat het innemen van grote hoeveelheden suiker slecht is voor ons lichaam.
(Bron: http://suiker.punt.nl/index.php?r=1&id=405258&tbl_archief=)
 
Wat kan je doen om van je 'suikerverslaving' af te komen?
1. Begin de dag met een goed eiwitrijk ontbijt. Denk aan roereieren op geroosterd zuurdesembrood. Dit houdt je bloedsuikerspiegel stabiel.
2. Haal snoep en ongezonde snacks uit huis en koop ze niet meer. Tip: Doe boodschappen met een volle maag, dus net na het eten.
3. Drink voldoende water.
4. Zoek afleiding. Vaak grijp je naar suiker als je je verveelt of stress hebt. Ga sporten of zorg dat je jezelf bezig houdt als je een zwak moment hebt.
5. Beweeg meer dan normaal. Ook buiten een rondje lopen of fietsen is al een stap in de goede richting.
6. Eet voldoende noten en zaden. Eet een klein handje amandelen of strooi gebroken lijnzaad door je yoghurt. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabiel.
 
Het doel van deze november-uitdaging is dat ik me bewuster wil worden van de hoeveelheid suiker die ik binnenkrijg. Het is niet zo dat ik van de ene op de andere dag geen suiker meer binnen wil krijgen. Deze eerste week van de november-uitdaging ga ik vooral letten op wat ik in huis haal: geen snoep en ongezonde snacks dus!
 
Wie heeft er ervaring met het minderen van suiker? Tips zijn van harte welkom!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen