Pagina's

13 sep 2012

Hartige taart (quiche)

Hartige taart, quiche... ik dacht altijd dat ik dat niet lekker zou vinden. Waarom? Geen idee. Ik had het volgens mij nog nooit gegeten, dus een gegronde mening was het niet.
 
Een aantal weken terug ben ik met een aantal vriendinnen op stap geweest en bij een heerlijke "café de luxe" krijgen we ook miniquiches. Ik durfde er geen hap van te nemen, want, zo dacht ik, dat lust ik toch niet! Stuk voor stuk waren de meiden enthousiast en vertelden over de hartige taarten die zij hadden gemaakt. Wel vonden ze dat zo'n grote hartige taart erg lastig was, want als je maar met z'n tweeën bent...
 
Ik besloot een gokje te wagen...
 
Ingrediënten
Een pakje bladerdeeg 10 st.
3 eieren (middel) - ik gebruikte 4 eitjes van scharrelkipjes
1 pakje Alpro Soja kookroom (250 ml)
Groente(n) naar keuze (bijv. 1 gesneden prei+150 gram champignons)
100 gram geraspte kaas
+/- 100 gram hamblokjes
Zout en peper naar smaak
Eventueel een vleugje nootmuskaat
Olijfolie of bakboter
 
Bereidingswijze
1 Verwarm de oven voor op 180 graden / gasoven stand 4.
2 Bedenk een taartvorm of -blik met bladerdeeg 
3 Smelt de boter of verhit de olijfolie in een koekenpan en bak de prei 5 minuten
4 Doe dit ook voor de champignons.
5 Breek de eieren in een kom, voeg de kookroom (of slagroom, of crème fraîche) toe en breng op smaak met nootmuskaat, peper en/of zout. Meng dit alles goed. Voeg daarna de geraspte kaas toe en meng nogmaals goed.
6 Leg een laag van prei/champignon of een ander soort groente op het deeg, strooi de hamblokjes hier overheen en giet het eimengsel hier weer over.
7 Bak in de oven gedurende 30 minuten.
 
Ik koos ervoor om kleine springvormen van de Hema te gebruiken. Deze springvormen hebben een diameter van 15 centimeter als ik me niet vergis. Op deze manier is het probleem van een grote hartige taart, die je met z'n tweeën niet opkrijgt, opgelost.
Nog een voordeel van twee kleine quiches is dat je twee verschillende groenten kan gebruiken. Ik heb dan ook een hartige taart met broccoli en ham gemaakt en een hartige taart met prei, champignon en ham.
Verder koos ik voor kookroom van Alpro Soja, een room die minder vet is dan slagroom en die niet zo zuur is als crème fraîche.
 
En ja, dan komt het moment dat je je "baksel" gaat proberen. De taartjes zagen er zo mooi uit dat ik wel moest proeven! Ik geef toe, ik vond het best spannend, want ik dacht echt dat ik het niet lekker zou vinden.
 
Het tegendeel bleek waar! Ik moet bekennen dat hartige taart heerlijk is! Aanstaande zondag krijgen we visite... Je raadt misschien al wat die mensen voorgeschoteld zullen krijgen...
 
 Het resultaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten