Pagina's

29 sep 2012

Boekreview 1: Je eigen groentetuin op 1m2

De afgelopen weken is onze tuin veranderd van één zandhoop in een mooie stadstuin met een groot terras, een "grasveldje", een moestuin van ruim 10m2 en twee brede borders. Mijn droomtuin is een moestuin van zo'n 200m2, maar ja, als je dat niet hebt, moet je het doen met de ruimte die je hebt!
 
Om de ruimte die ik heb zo efficient mogelijk te gebruiken, ben ik verschillende boeken gaan lezen over moestuinieren. En ik kan je vertellen dat ik er enorm van geniet!
 
Het eerste boek dat is las, Je eigen groentetuin op 1m2, gaat over het van oorsprong Amerikaanse Square Foot Gardening systeem. Dit systeem van efficient, biologisch en ecologisch moestuinieren op een vierkante meter is inmiddels ook in Nederland bekend.
 
Het moestuinieren op 1m2 is ideaal voor mensen (zoals ik) die genoegen moeten nemen met een dakterras of een kleine stadstuin. De auteur van het boek, Anne-Marie Nageleisen, legt op een hele duidelijke manier uit hoe je met een minimum aan moeite het hele jaar door maximaal rendement kunt halen uit verschillende plantvakken. Hierbij bespreekt ze de ideale indeling van planten in de plantvakken en het systeem van wisselteelt, waardoor je in één plantvak tot wel 4 verschillende soorten groenten en/of kruiden kunt verbouwen in één jaar. Ook bevat het boek teeltfiches waarbij verschillende gewassen uitgebreid worden besproken.
 
 
Het lezen van dit praktische boek heeft me helemaal enthousiast gemaakt en geeft me het gevoel dat ook ik, als beginnende moestuinierder, met succes een moestuin kan ontwerpen en onderhouden! Ik wil het liefst gelijk aan de slag. Daarom heb ik vandaag de tuin opgemeten en komende week hoop ik te beginnen met het indelen van de gewassen die ik graag wil telen.
 
Voor iedere beginneling, maar ook voor de gevorderde tuinierder, is dit boek een aanrader!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten