Pagina's

12 mei 2012

Zaterdag:druk, druk, druk...

De meeste zaterdagen zijn bij ons drukke dagen waarin we kleine klusjes opknappen, boodschappen doen, de was/strijk wegwerken, in de tuin aan de gang gaan en iets lekkers maken voor het weekend. Toch heb ik geen hekel aan de zaterdagen. Het zijn de dagen waar ik juist het meest van geniet omdat ik dan heel bewust leef. Op zulke dagen is het optimaal genieten van de buitenlucht als je in de tuin aan het werk bent, het prijs- en milieubewust boodschappen doen (voor zover mogelijk is), de geur van versgebakken cake of schone was en het gevoel wat je hebt als je een klus die al lang ligt te wachten hebt opgeknapt...

Vandaag is precies zo'n dag... Een dag waarvan ik volop geniet, ondanks dat het heel vermoeiend is.

Het is nu een paar maanden geleden dat ik van een gedeelte van mijn gespaarde centen een dure Kenwood keukenmachine kocht. Ik heb er nog geen spijt van, maar op dit moment gebruik ik de keukenmachine ook nog niet heel veel. Eerst afstuderen, dan heb ik vast meer tijd...


Omdat GJ jarig is geweest en we vanavond zijn verjaardag vierde, wilde ik graag een Monchoutaart maken. Helaas heb ik nog steeds geen goed recept gevonden om deze taart zonder pakje te maken. Vandaar dat ik in de winkel toch maar een pakje heb gekocht. De bodem heb ik wel zelf gemaakt, van stroopwafelkruimels (zonde van het geld eigenlijk, want ik gebruik nu de helft van het gekochte pakje niet!). Vorige keer heb ik veel te moeilijk gedaan, bleek vandaag. Ik heb toen met een deegroller de koekjes klein gemaakt. Vandaag heb ik mijn keukenmachine hiervoor gebruikt.


Met één van de accesoires, het hakkertje, heb ik de koekkruimels klein kunnen maken. Het resultaat is fantastisch!


Vervolgens heb ik gewoon de aanwijzingen op het pakje gevolgd. Maar kijk hieronder eens hoe mooi die bodem eruit ziet! Hopelijk vindt de visite die we vanavond krijgen dat het ook nog eens lekker smaakt!


Wie kan mij trouwens helpen aan een recept voor Monchoutaart zonder het gebruik van een kant-en-klaar pak voor Monchoutaart?


De meeste mensen bevinden zich in de fase van het opruimen van hun huis en het bijhouden van alle klusjes. Wij hebben ons huisje nu ongeveer twee jaar en we zitten, naast het opruimen en bijhouden van alles wat al gedaan is, eigenlijk nog steeds in de 'inrichtings- en opknapfase'. Nu lijkt het misschien alsof ons huis een bouwval is, maar dat is absoluut niet het geval. Binnen is alles bijna af. Zoals je hieronder ziet is de tuin een groter 'probleem'. Dit jaar willen we dan ook de tuin grondig aanpakken. Onze plannen zullen we wel niet helemaal ten uitvoer kunnen brengen deze zomer, maar wel een groot gedeelte.

Om te beginnen, hebben we vandaag een extra deur in de schuur laten plaatsen. Niet heel gewoon omdat te doen, maar in ons geval wel praktischer. Een groot gedeelte van de tuin werd namelijk opgeslokt door een stenen pad die ons van de poortdeur naar de schuurdeur moest brengen. Aangezien ik erg graag een groentetuintje in de achtertuin wil, hebben we besloten om aan de kant van de poortdeur een extra deur in de schuur te laten plaatsen. Klus nummer 1 in de tuin is dus geklaard!

Inmiddels is de schuur helemaal klaar en weer ingericht!

Verder hebben we in huis nog een aantal grote klussen die gedaan moeten worden. Vandaag zijn we daar ook mee begonnen. We hadden daar wel hulp van handige familieleden voor nodig, maar het belangrijkste voor mij is dat we er mee begonnen zijn! Als eerst onze zolder... Wat een donker 'hol'. Toen we begonnen met klussen in ons huis, hebben we de zolder als eerst opgeknapt en zo licht mogelijk gemaakt. Een half jaar geleden hebben we echter besloten om twee dakramen in het dak te plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan...

De dakramen lagen vanmorgen al netjes klaar... 

 Het was vandaag gelukkig droog en kijk eens... wat een licht!

Verder hebben we vandaag in de tuin een heleboel stenen eruit gehaald en naar de stort gebracht. Ook onder mijn ieniemiegroentetuintje lagen tegels, dus moest ik alles uit elkaar halen. De nog bloeiende plantjes wilde ik wel graag bewaren. Daarom hebben we vandaag bij de Gamma een grote zwarte bak gekocht voor een paar euro zodat ik mijn aardbeienplantjes toch kon bewaren. Mijn maggiplant hebben we in een emmer gepoot. Gelukkig heeft mijn muntplantje ook de kou overleeft. Ze is nog héél erg klein, maar ik verheug me nu al op een kop verse muntthee! Het viooltje stond voor de sier in de groetetuin, maar ook haar heb ik in een plastic bakje gezet. Zo heb ik, ondanks alle troep, toch nog wat gezelligs in de tuin staan!

De maggiplant die het vorig jaar bijna niet deed, weet nu van geen ophouden. Ook de aardbeien doen het goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten