Pagina's

21 mei 2012

Belonen, sparen en aftellen...

De laatste loodjes wegen het zwaarst. Dat heb ik nog nooit zo sterk gevoeld als nu! 15 augustus moet alles ingeleverd zijn voor mijn studie: portfolio, praktijkgericht onderzoek, scriptie, vakdidactische opdrachten, opdrachten voor de mentorgroep, aantekeningen, ervaringen, analyses, persoonlijke ontwikkelplannen en zo kan ik nog wel even doorgaan. En hoe moeilijk ik het ook vind om toe te geven: ik heb er moeite mee. Altijd was ik punctueel, op tijd, fit en meestal vond ik het niet erg om aan opdrachten te werken of toetsen te leren. Dat is nu totaal anders. Het is een feit: ik ben er klaar mee. En toch, ik moet die laatste maanden nog even door! Niet makkelijk, maar ik moet...

Om mezelf te stimuleren en te motiveren om toch aan het werk te gaan, heb ik een systeem bedacht om mezelf te belonen. Tot nu toe werkt het. Niet dat ik heel enthousiast ben, maar ik doe het nu ergens voor. Mijn beloningssysteem werkt als volgt:

  • Voor elke grote opdracht die ik voor school afrond, leg ik 2 euro 50 apart.
  • Voor elk klusje in het huishouden, leg ik 50 cent apart (strijken, was opvouwen, ramen lappen, wc boenen, etc.).
  • Voor elk uur dat ik aan school werk, leg ik 50 cent apart.
  • Voor een uur sporten mag ik 1 euro apart leggen. Als ik met de fiets naar de sportschool ga in plaats van met de auto, mag 50 cent extra apart leggen.
  • Ik verkoop spulletjes uit huis en uit de tuin op marktplaats. Dat levert een aardig zakcentje op.
In eerste instantie spaarde ik dit geld op en was ik van plan iets leuks te kopen. Iets waar ik echt héél blij van wordt. Ook wilde ik even niet nadenken of het wel 'groen' genoeg was. Ik wilde mezelf gewoon even heerlijk verwennen. Tot afgelopen vrijdag wist ik niet wat ik van het geld zou kopen. Ik had tot die tijd zo'n 14 euro verdiend. In Frankrijk (ja, ik ben een dagje naar Lille geweest), zag ik bij de HEMA (ja, die hebben ze ook in Frankrijk) een supermooi servies liggen. Ik ben dol op serviezen. Ik vind niet veel serviezen mooi, maar deze deed mijn hart echt sneller kloppen. Voor meer dan 100 euro heb ik uitgegeven aan dit prachtige servies: 8 borden, 8 mokken, 8 kleine schoteltjes, 4 kommen en 1 groot bord waar je iets op kunt serveren. Op de foto hieronder krijg je een indruk van het servies...


We zijn daarnaast nog hard aan het sparen voor een buitenkeuken van steigerhout. We hebben al een hele mooie gezien die een aardige duit kost. Het servies wat ik heb gekocht is bedoeld voor als we buiten eten. Ik zie het al voor me: een mooi gedekte picknicktafel waar we met vrienden of met z'n tweetjes heerlijk aan zitten te eten. Het gras dat tussen onze tenen kriebelt en de honden die verlangend naar deze mooie borden zitten te kijken (vooral naar wat erop ligt waarschijnlijk)...

Als ik nu iets 'verdien', gaat het van de 106 euro af die ik heb uitgegeven. Eigenlijk ben ik nu dus aan het aftellen. Ik ben bijna op de helft. Nu ik wat dingen via Marktplaats heb verkocht gaat het lekker snel! Als ik al het geld heb 'terugverdiend', ga ik weer bij 0 beginnen en hopelijk loop ik dan weer tegen iets aan waar ik echt blij van wordt!

In tussentijd ben ik aan het bedenken wat ik nog meer via Marktplaats kan verkopen. Hebben jullie goede ideeën?

A la prochaine!

1 opmerking:

  1. Wat is dat gebrek aan motivatie herkenbaar! Dat had ik de laatste maanden ook. Op een gegeven moment heb ik mezelf maar opgesloten om mijn scriptie te schrijven. Dat heeft drie weken geduurd en daarna was ik er écht helemaal klaar mee. Als ik 'm nu nog eens doorlees, denk ik wel eens: 'Heb ik dat geschreven?' Sterkte dus nog even, straks ben je er vanaf!

    En wat een mooi servies! Op MP verkoop ik zelf vooral boeken, maar ook wel spellen en soms zelfs complete meubelstukken. Ruimt lekker op en het levert nog geld op ook. Heel af en toe zet ik er wat kleding op, maar daarin heb je volgens mij heel veel concurrentie, dus dan moet je net wat aantrekkelijks hebben.

    BeantwoordenVerwijderen