Pagina's

26 mrt 2012

Vakantiehuisje

De echte Frankrijkgangers (de mensen die het liefst elk jaar naar Frankrijk op vakantie gaan en dat ook dóén) zullen weten dat je eigenlijk al voor de jaarwisseling een huisje geboekt moet hebben voor de zomer daarop. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je achter het net vist! Zo verging het ons... Al weken was ik elke avond aan het zoeken naar een geschikt huisje. Aan de ene kant wilde ik graag een huisje dicht bij zee, aan de andere kant trok de rust van de Bourgogne me heel erg. Hoe langer de zoektocht duurde, hoe meer ik ging twijfelen. Uiteindelijk kwam ik op het idee om op Franse sites te zoeken. Ik begon bij de site leboncoin.fr en daar is mijn zoektocht gelukkig ook geëindigd.

Goed, voordat ik wat vertel over het huisje, eerst even kort de voor- en nadelen van de site op een rijtje:

Om te beginnen de nadelen:
  1. De site is een soort 'marktplaats' en dus niet specifiek gericht op de (ver)huur van vakantiehuisjes. Voor mensen die geen Frans kunnen lezen is dat dus een probleem: je raakt dan al snel de weg kwijt.
  2. Als je eenmaal bent aangekomen bij de huisjes die te huur worden aangeboden, zijn er slechts een aantal zoekcriteria waar je uit kunt kiezen. Het lastigst is dat je niet kunt aangeven voor welke periode je een huisje zoekt. Daarnaast wilden wij graag de honden meenemen. Of honden welkom waren stond vaak niet in de advertentie.
De voordelen:
  1. Het allergrootste voordeel is het grote aanbod. De meeste mensen zoeken op Nederlandse sites naar een huisje van Nederlandse eigenaren. Dit aanbod is zeer beperkt als je het vergelijkt met het aanbod van huisjes met Franse eigenaren.
  2. Daarnaast de prijs: als je via een site een huisje huurt, betaal je vaak meer omdat de tussenpersoon er geld aan moet verdienen. Wij hebben een huisje gehuurd van particulieren en zonder enige moeite heb ik 150 euro van de prijs gepraat!
Goed, zo zijn er vast nog meer voor- en nadelen. Als je nog wat wilt weten, laat gerust een berichtje achter!

Het huisje wat wij hebben besproken, ligt op 2 kilometer van de Middellandse Zee in het plaatsje La Seyne-sur-Mer, net voor Toulon. Het is een mooi huisje met als grootste pluspunt de prachtige keuken waar ik zeker veel gebruik van ga maken.

 De woonkamer. Het plafond waar je tegenaan kijkt is van de mezzannine (open slaapkamer).

Een volledig uitgeruste keuken: vaatwasser, oven, vries- en koelkast!


Daarnaast schijnt de omgeving schitterend te zijn. Op nog geen 5 km liggen twee eilanden (Île des Embiez en Île du Gaou) waar veerpontjes elk uur pendelen tussen de eilanden en het vaste land. Je kunt er prachtig moutainbiken, wandelen, zonnebaden, kortom, je kunt er volop genieten van de mooie natuur en het heerlijke weer. Ik hoop echt dat we er een actieve vakantie van gaan maken waarin we heel veel gaan wandelen, kanoën, mountainbiken en misschien nog een andere sportieve activiteit. Daarnaast hopen we naar Aix-en-Provence te gaan en naar Île de Porquerolles (een eiland vlakbij Hyères). Dat eiland hebben we vorig jaar ook bezocht. Het is daar zo schitterend! We hebben op die dag niet alles gezien, dus ik wil graag weer terug om daar nog eens te mountainbiken!

 Tijdens het mountainbiken kwamen we dit mooie 'plaatje' tegen...

 Hier hebben we een colaatje gedronken!

 Prachtige natuur

 Falaises dangereuses: toch zijn er jongeren die naar beneden klauteren voor een duik in zee!


We hebben heel veel plannen zoals je leest, maar alles is natuurlijk D.v.!

A la prochaine!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten