Pagina's

12 sep 2014

Mama van Mieke, dat ben ik!

Ik ben lichtelijk gefrustreerd. Zo niet erg gefrustreerd. En ik weet dat ik me er eigenlijk niet druk om moet maken. Nadat ik een tijdje terug bij de Appie werd uitgemaakt voor 'tienermoeder' toen ik een paar biertjes kocht, viel het me op dat ik best vaak negatieve of bemoeizuchtige opmerkingen naar mijn oren geslingerd krijg. Zo zei een klant bij de drogist onlangs tegen me dat ik 'toch echt die luier moest gaan verschonen, want hij zat zó vol'...
Mijn kleine meisje ligt n...u op bed, nadat ze de h-e-l-e morgen met mij op pad is geweest. Normaal gesproken slaapt ze 's morgens, maar ik moest nu echt boodschappen doen. En dan niet een paar boodschappen, nee, véél boodschappen. Hema, V&D, markt, drogist, supermarkt 1, supermarkt 2, enz. 
 
Het ging goed tot supermarkt 1. Daar kreeg onze meid een driftbui. Tja, die heeft ze nogal vaak. Ik vind het inmiddels 'normaal' en weet hoe ik er mee om moet gaan. Maar mensen om mij heen vinden het blijkbaar niet normaal... Ik hoorde vandaag mompelen 'allemensen'.... Ik zag vandaag mensen kijken... En iemand keek me aan en zei: 'zoooooohooooo'.... 'Ja', glimlachte ik, 'ze heeft gelukkig karakter!' De betreffende klant knikte opeens vriendelijk en begripvol. (Eenmaal bij de kassa stond ze overigens weer vrolijk te brabbelen, dan zie je iedereen om je heen vertederend kijken, dat kan gelukkig ook!).
 
Toen was supermarkt 2 aan de beurt. Inmiddels was het ook etenstijd. Ik pakte een klein boodschappenkarretje, zo'n kinderding, zodat Mieke er zelf achter kon lopen. Terwijl kleine Mieke dapper en trots door de winkel stapt, komt er een vrouw naar me toe: 'U moet haar wel sokjes aantrekken hoor'. Ik reageerde met 'O ja? Móet ik dat doen? Mevrouw keek me niet begrijpend aan: 'Ja, de vloer is toch koud?'. Vervolgens begon ze me te vertellen dat ik 'de kleine beter in het wagentje kon zetten'. 'Ach mevrouw, dat wil ze liever niet', vertelde ik vriendelijk, maar beslist. Vervolgens (ik kon het bijna niet geloven) vertelt mevrouw mij dat het écht beter is, want 'het is niet goed als ze zo jong al... en ze ziet er een beetje moe uit... en.........'
 
Ik draaide me om en ben weggelopen. Ik ben moeder van Mieke, niet de buitenwereld.

1 opmerking: